Trochę zamieszania zrobiła ostatnia publikacja GUS dotycząca długu publicznego Polski. Niektóre media podniosły alarm, ponieważ z publikacji wynikało, że dług publiczny jest o 0,1% od progu ostrożnościowego. Całe zamieszanie wynikło z tego, że są stosowane dwie metody liczenia długu publicznego o czym niektórzy, jak się okazało nie wiedzą.
W Polsce dług publiczny liczony jest dwoma metodami:
Deficyt i dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w latach 2007-2010 (mln zł)
W Polsce dług publiczny liczony jest dwoma metodami:
- metodologia UE - dług sektora instytucji rządowych i samorządowych
- metodologia polska - państwowy dług publiczny
Deficyt i dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w latach 2007-2010 (mln zł)
Wyszczególnienie |
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
Produkt Krajowy Brutto (PKB) |
1 176 737
|
1 275 432
|
1 343 366
|
1 415 362
|
Deficyt / Nadwyżka sektora instytucji rządowych i samorządowych |
-22 112
|
-46 890
|
-98 721
|
-110 988
|
% PKB
|
-1,9
|
-3,7
|
-7,3
|
-7,8
|
Deficyt / Nadwyżka podsektora instytucji rządowych na szczeblu centralnym |
-35 294
|
-49 837
|
-71 478
|
-81 992
|
% PKB
|
-3,0
|
-3,9
|
-5,3
|
-5,8
|
Deficyt / Nadwyżka podsektora instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym |
510
|
-2 298
|
-14 032
|
-17 082
|
% PKB
|
0,0
|
-0,2
|
-1,0
|
-1,2
|
Deficyt / Nadwyżka podsektora funduszy ubezpieczeń społecznych |
12 672
|
5 245
|
-13 211
|
-11 914
|
% PKB
|
1,1
|
0,4
|
-1,0
|
-0,8
|
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych |
529 370
|
600 829
|
684 073
|
776 816
|
% PKB
|
45,0
|
47,1
|
50,9
|
54,9
|
[źródło link: GUS].
(publikacja GUS z 21.10.2011)
Metodologia Polska
Państwowy dług publiczny (PDP) na koniec 2010 r. wyniósł 747,9 mld zł, czyli w relacji do PKB 52,8 %. Ustawa o finansach publicznych zawiera procedury ostrożnościowe i sanacyjne przeciwdziałające nadmiernemu wzrostowi długu publicznego (liczonego wg metodologii polskiej) w sytuacji, gdy jego relacja do PKB przekracza tzw. progi ostrożnościowe 50%, 55% i 60%.
Ponieważ dług publiczny zbliża się do 55 % PKB istnieje coraz większe prawdopodobieństwo wprowadzenia szeregu bardzo dotkliwych cięć w budżecie państwa. Jeżeli relacja długu publicznego jest większa od 55%, ale mniejsza od 60%, to w projekcie budżetu na kolejny rok:
- nie przewiduje się istnienia deficytu budżetowego państwa lub uchwala się budżet zapewniający spadek relacji długu publicznego do PKB w stosunku do roku bieżącego
- nie przewiduje się wzrostu wynagrodzeń pracowników państwowej sfery budżetowej
- waloryzacja rent i emerytur nie może przekroczyć poziomu wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim roku budżetowym
- wyklucza się możliwość udzielania z budżetu państwa nowych pożyczek i kredytów
- ogranicza się wzrost wydatków wielu instytucji państwowych, takich jak: Kancelaria Sejmu, Kancelaria Senatu, Kancelaria Prezydenta RP, Trybunał Konstytucyjny, Najwyższa Izba Kontroli, Sąd Najwyższy.
- Rada Ministrów jest zobowiązana do przeglądu wydatków budżetu państwa, finansowanych środkami pochodzącymi z kredytów zagranicznych oraz przeglądu programów wieloletnich
- Rada Ministrów jest zobowiązana do przedstawienia programu sanacyjnego, mającego na celu obniżenie relacji długu publicznego do PKB
- wprowadza się ograniczenia wysokości wydatków jednostki samorządu terytorialnego
Hej, też to zauważyłem. Najzabawniejsze jest, że pomyliły się wszystkie niemal media, politycy mówili o tym w telewizji i z mównicy sejmowej, a nie doczekało się to sprostowania.
OdpowiedzUsuńciekawe informacje i fajny blog
OdpowiedzUsuńPodoba mi się Twój styl pisania
OdpowiedzUsuńStare czasy, aktualne problemy !
OdpowiedzUsuńStare czasy, czasami jednak fajnie jest do takich rzeczy wrócić.
OdpowiedzUsuń