facebook

Social Icons

twitterfacebookgoogle plusrss feedemail

środa, 24 października 2012

Władcy na banknotach, a politycy z najwyższymi odznaczeniami. A gdzie są ludzie biznesu?

Rządzę, więc dzielę!
W poprzednim poście opisującym rewersy banknotów brytyjskich i polskich zwróciłem uwagę, że Brytyjczycy honorują na swoich banknotach wielkie postacie ze świata nauki i biznesu, a Polacy postacie władców. Oberwało mi się trochę za wnioski, które z tego wyciągnąłem. Trudno. Każdy może mieć swoje zdanie na ten temat. Nie przypuszczałem, że temat stosunku rządzących do świata nauki i biznesu będę dalej ciągnął. Tym razem będzie o odznaczeniach państwowych. Do napisania tych kilku słów sprowokowała mnie wczorajsza wypowiedź Andrzeja Olechowskiego w TVN24, który zwrócił uwagę na kryteria, którymi kierują się rządzący w Polsce i Wielkiej Brytanii przy przyznawaniu najwyższych odznaczeń państwowych.

Okazuje się, że przez okres ponad 20 lat, w którym mieliśmy czterech prezydentów, ani jeden nie przyznał żadnego najwyższego odznaczenia państwowego osobie, która odniosła sukces w polskim biznesie. Trudno uwierzyć, że nikt na to nie zasłużył! Wśród odznaczonych najwyższymi polskimi odznaczeniami państwowymi przeważają politycy. Order Orła Białego otrzymał co prawda Leszek Balcerowicz i Jak Krzysztof Bielecki, ale to przecież działacze państwowi. To dla mnie brzmi wprost niewiarygodnie, że żaden biznesmen nie zasłużył na to odznaczenie!

Zgoła inaczej jest w Wielkiej Brytanii. Co roku Królowa Brytyjska przyznaje najwyższe odznaczenia i tytuły szlacheckie Brytyjczykom, którzy odnieśli sukcesy na polu biznesowym. Odznaczane są również osoby z zagranicy. Najbardziej spektakularnym było odznaczenie Billa Gatesa honorowym tytułem szlacheckim (The Most Excellent Order of the British Empire) w dowód uznania jego umiejętności w biznesie i działania na rzecz zmniejszenia biedy na świecie. W 2012 roku tytuł szlachecki otrzymał biznesmen Sir Thomas John Parker.


Czy to tylko przypadek, że na polskim banknotach honorowani są władcy, a najwyższe odznaczenia otrzymują politycy? Czy to o nas nic nie mówi? Nie będę już tym razem wyciągał żadnych wniosków. Niech każdy odpowie sobie sam na te pytania.

Dla zainteresowanych:

2 komentarze:

  1. Brawo! Bardzo celne spostrzeżenie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Akurat nie jestem pewny czy aby wizerunki takich osób na banknotach czy monetach to byłby dobry pomysł. Jeżeli ja zamawiam nowe monety do mojej kolekcji od https://www.skarbnicanarodowa.pl/ to oczywiście zwracam uwagę na awers i rewers, ale głównie zależy mi na unikatowości danego egzemplarza.

    OdpowiedzUsuń

zapraszam do komentowania i wyrażania własnych opinii