facebook

Social Icons

twitterfacebookgoogle plusrss feedemail

piątek, 21 lutego 2014

Jak obronić biznes plan?

Jak obronić biznes plan? 

Zależy przed kim, a może przed czym?


I. Bank
Jeżeli zależy nam na uzyskaniu kredytu bankowego, to w takim przypadku żadna szczególna obrona biznes planu nie jest konieczna, ani wymagana. 

Tak prawdę mówiąc bank nie jest zainteresowany powodzeniem twojego biznes planu. Bank interesuje się swoim biznes planem, czyli jak zarobić na udzielonym kredycie. W związku z tym cała para idzie w gwizdek, bo gdy przedstawisz satysfakcjonujące bank zabezpieczenie kredytu, to bank udzieli ci kredytu na dowolny cel. Możesz nawet budować domki z piasku. 

Gdy zabezpieczenia kredytu nie masz, to nawet przedstawiając najlepszy biznes plan będziesz miał pod górkę. Nie można powiedzieć, że nie znajdzie się bank, który udzieli kredytu nie mając zabezpieczenia, ale o takim przypadku nie mam wiedzy. Jeżeli ktoś z czytelników zna taki bank, to proszę się z nami podzielić.

II. Venture capital i każdy kto ma środki na finansowanie cudzych pomysłów
W takich przypadkach nie można mówić o obronie, a raczej o zachwalaniu towaru jakim jest twój biznes plan. Jeżeli znasz się na przedmiocie biznes planu, a twoje wyliczenia i analizy są rzetelne i sprawdzalne, to zwykle znajdziesz finansowanie nie mając zabezpieczenia na pożyczane pieniądze. 

Czy są to pożyczone pieniądze do spłaty, to zwykle okazuje się, gdy przychodzi do podpisania umowy z inwestorem. Właśnie! Podpisujesz umowę z inwestorem. To nie jest bank. Zwykle warunkiem takiego finansowania jest oddanie kontroli nad przyszłą inwestycją. Gdy twój plan wypali, to zwykle venture capital będzie chciał jak najszybciej zarobić i sprzeda twój biznes. To skrajny przypadek, ale często spotykany.

III. Przed samym sobą
To jest kluczowa obrona. Do przyszłego przedsięwzięcia musisz podejść jak najbardziej obiektywnie. Nie można swojego biznes planu traktować, jak ukochanej rzeczy. Wielu inwestorów pragnie coś zrobić i biznes plan traktuje, jako sposób dopasowania pragnień do rzeczywistości. Nie tędy droga. 

Po pierwsze musisz mieć wiedzę i doświadczenie w zakresie, który obejmuje biznes plan. Projekcje przyszłych kosztów i przychodów muszą być wyważone i wynikać z wiedzy o rynku. Pamiętaj, że prognozujesz przyszłość, ale opierasz się na przeszłości. Jeżeli posiłkujesz się (też) ogólnie dostępnymi opracowaniami, to podchodź do nich krytycznie. 

Jeżeli przy takim podejściu do opracowania biznes planu otrzymasz wyniki, które potwierdzą zasadność i opłacalność przyszłej inwestycji, to taki biznes plan jest już obroniony. Bronią twojego biznes planu jest twoja wiedza i doświadczenie.

Zapewne wiele osób może w tej chwili zapytać, jak maja wejść w świat własnego biznesu osoby, które nie mają żadnej wiedzy i doświadczenia?  

Najlepiej znaleźć kogoś, kto ma niezbędną wiedzę i pomoże nam opracować biznes plan. Jeżeli nie jest to możliwe, to po pierwsze zawsze posiadamy wiedzę w zakresie przedsięwzięcia, które zamierzamy zrealizować, a następnie prowadzić. 

Inaczej ... jaki to ma sens?

Wtedy najlepiej rozwijać swój biznes metoda małych kroczków. Wbrew pozorom doświadczenie uzyskuje się szybko.

Jest jeszcze coś takiego, jak talent. Talent to nie tylko domena świata sportu i sztuki. Również w biznesie występują osoby utalentowane. Warto o tym pamiętać ... bo talent to rzecz wrodzona, ale można również talent rozwijać.

33 komentarze:

  1. Ciekawe jest podejście do traktowania biznesplanu jako produktu. Faktycznie, jak się głębiej zastanowiłam okazuje się, że wiele jest tutaj zbieżności i działają podobne mechanizmy. Dzięki za ciekawy art.

    OdpowiedzUsuń
  2. Talent wrodzony, jeśli nie jest rozwijany lubi zanikać :) Podejście faktycznie jest ciekawe i przyznam że do tej pory nie miałem z nim styczności :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Właśnie rozpoczynam swoje starania o dostanie kredytu bankowego na rozwinięcie działalności gospodarczej i szczerze mówiąc ucieszył mnie Twój wpis, ponieważ wychodzi na to, że faktycznie bank nie powinien robić żadnego problemu. Ciekawy jestem jak to będzie wyglądało w praktyce. Czas pokarze.

    OdpowiedzUsuń
  4. Podobnie staram się o kredyt, ale nie wiem jakie ryzyko się z tym wiąże bo przecież może się nie udać i co wtedy zostajesz z kredytem i bez środków do życia?

    OdpowiedzUsuń
  5. Biznesplan może być produktem, jeśli chodzą z jego skład obliczone i przeanalizowane dane gdzie efekt końcowy nie jest już gdybaniem a wykalkulowanym wynikiem biznes plan jest produktem... który można sprzedać !

    OdpowiedzUsuń
  6. Biznesplan ciężko jest obronić bo on cały czas się rozwija... poprzez współprace z innymi podmiotami itp... Więc nie obronić a zaakceptować na pewnym etapie

    OdpowiedzUsuń
  7. Artykuł po prostu świetny! Od siebie mogę powiedzieć, że bez ewentualnego zabezpieczenia możemy otrzymać kredyt bądź dofinansowanie, jednak należy zwrócić szczególną uwagę na warunki.

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetny artykuł i z pewnością dla każdego.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo trafna uwaga - zaczynać powoli i nabierać swojego własnego doświadczenia.

    OdpowiedzUsuń
  10. Żeby obronić swój biznes plan trzeba przeprowadzić poważna analizę konkurencji aby wykazać na jakim segmencie rynku należy się skupić na początku oraz jakie kanały promocji wykorzystuje nasza konkurencja

    OdpowiedzUsuń
  11. Pamiętam, kiedy sam bardzo dużo pracowałem nad biznesplanem. Wierzyłem, że będę potrzebował kilkadziesiąt tysięcy dofinansowania. Zdobywając trochę umiejętności związanych ze stworzenie strony internetowej i aplikacji pozwoliłem sobie ruszyć samodzielnie za niespełna 5 tysięcy złotych + minimalny nakład włożony do spółki(gotówka + aport). Na początku problemy sprawiała mi księga przychodów i rozchodów, ale postanowiłem powierzyć księgowość w lepsze ręce - delegując ją do biura rachunkowego online.

    OdpowiedzUsuń
  12. Moim zdaniem, do ważnych aspektów należy również odpowiednia komunikacja, umiejętności miękkie, by sprzedać swój pomysł. Tutaj podrzucam Wam informacje na temat szkoleń, które będą z pewnością pomocne, kiedy będziecie chcieli wzmocnić swoje kompetencje w tym zakresie - więcej na tej stronie internetowej.

    OdpowiedzUsuń
  13. Naprawdę ciekawy artykuł. We własnym biznesie ważne jest także wybranie dobrych dostawców czy podwykonawców. Ja na początku roku planowałam magazyny dla mojego sklepu internetowego i skorzystałam z tej firmy http://nedcon.pl/ i z całego serca polecam ich innym.

    OdpowiedzUsuń
  14. Może to dla niektórych może być śmieszne, ale mi mój biznes plan pomogło obronić szkolenie, które realizowałam tutaj https://witalni.pl/szkolenia/szkolenia-menedzerskie/poczatkujacy-menedzer/. Zawsze byłam kiepska w sprzedawaniu, nie tylko jakiś produktów, ale też siebie i swoich pomysłów. I szkolenie z takich technik naprawdę mi pomogło. Poza tym też byłam bardziej pewna siebie we wszystkich rozmowach z bankiem czy inwestorami.

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo ciekawy artykuł. Ja już obronę swojego biznesplanu przed bankiem mam za sobą i na szczęście wszystko poszło dobrze:) Teraz mi zostaje tylko zakup odpowiednich rzeczy do mojego sklepu, który właśnie zamierzam otworzyć. Kasę fiskalną już mam (kupowałam tutaj http://www.intermarket.com.pl/), część regałów i wyposażenia już też.

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo ciężko jest napisać dobry biznesplan, który z łatwością obronimy. My przy moim niestety musieli pomóc ludzie z blueoak. Bardzo fajny zespół i przyjemnie się z nimi współpracowało. Mają bardzo szeroką ofertę ogólnie rozumianego doradztwa biznesowego. zajrzyj na ich strone tam dowiesz się dużo więcej.

    OdpowiedzUsuń
  17. podoba mi się tu nie sądziłam że wciągnie mnie czytanie blogów

    OdpowiedzUsuń
  18. Samodzielne pisanie biznesplanu to nie jest łatwa sprawa, jeśli liczy się jakość tego dzieła to lepiej polecić to profesjonaliście.

    OdpowiedzUsuń
  19. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  20. Świetny wpis! Sama od jakiegoś czasu myślę o własnej działalności. Dopiero zgłębiam temat, czytam o modelach biznesowych i planuję, ale na pewno ten wpis mi się przyda. Dał mi do myślenia. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  21. Początki najtrudniejsze jak to mówią, ale wielu się udało. Wystarczy po sklepach internetowych popatrzeć ile ich powstało. Do dobrego sklepu klient wróci, jeszcze innemu poleci. A jeszcze jak szybko towar otrzyma dzięki sprawnemu kurierowi https://www.sendit.pl/sledzenie-przesylek/ to już całkiem będzie zadowolony.

    OdpowiedzUsuń
  22. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  23. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  24. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  25. Serdecznie polecam Wam rozwiązanie, jakim jest influencer marketing i jest to popularny zabieg reklamowania firmy. Z pewnością wiele osób się zastanawia, czy warto wprowadzić coś takiego właśnie u siebie. Ja jestem, jak najbardziej za, a specjalistami od takiej reklamy są pracownicy GREEN PARROT

    OdpowiedzUsuń
  26. Dobrze jest mieć inwestora. Biznes plan dobrze jak jest ale często zdarzaja się niespodzianki po drodze i warto mieć zaplecze finansowe

    OdpowiedzUsuń
  27. Może warto pomyśleć o tym, aby taki biznes plan tworzyć wspólnie ze specjalistami? Wydaje mi się, że to właśnie coś takiego może być kluczem do sukcesu. Mnie się udało otworzyć własny sklep online i teraz szukam dodatkowo jeszcze jakiegoś systemu płatności, bo klienci dopytują. Postawię chyba na współpracę z https://www.przelewy24.pl/

    OdpowiedzUsuń
  28. Uważam, że dobrze przygotowany biznesplan to gwarancja sukcesu.

    OdpowiedzUsuń

zapraszam do komentowania i wyrażania własnych opinii