facebook

Social Icons

twitterfacebookgoogle plusrss feedemail

piątek, 25 stycznia 2013

Social media pękną jak bańka mydlana?

Media społecznościowe odgrywają obecnie duża rolę w naszym codziennym życiu. Większość internautów posiada swoje konta na Facebooku. Twitterze, czy NK. Jedni korzystają z nich rzadziej, a inni codziennie. Nie uszło to uwadze marketingowców w większości firm i próbują to wielkie skupisko potencjalnych klientów wykorzystać do zwiększenia sprzedaży produktów firm, które reprezentują. 

Czy media społecznościowe to skuteczny sposób na zdobywania klientów?  
Czy istnieje tu potencjał wzrostu dla sprzedaży produktów? 

Co wart jest profil bez fanów?
Trudno na te pytania jednoznacznie odpowiedzieć. Jednak praktyka pokazuje, że większość firm posiada konta w portalach społecznościowych. Lecz, jak dotąd nie funkcjonują w mediach społecznościowych sklepy. Przynajmniej nic o tym nie słyszałem.

Aby odpowiedzieć na pytanie, czy media społecznościowe są skutecznym kanałem marketingowym należy znać preferencje i motywacje osób, które funkcjonują w tych mediach.

Osoby, które zakładają swoje konta w mediach społecznościowych w pierwszej kolejności ukierunkowane są na budowanie własnego wizerunku w sieci i głównie oglądają  swój profil. Niektórzy tworzą monotematyczne strony fanowskie, które ukierunkowane są na zdobywanie nowych członków. Skuteczne dotarcie do potencjalnych klientów z punktu widzenia marketingowca nie jest więc łatwe. 

Aby umieścić na  tablicach potencjalnych klientów własne reklamy trzeba im coś zaoferować. Jak dotąd skuteczne kampanie marketingowe w mediach społecznościowych to tylko te, w których organizuje się konkursy i rozdaje produkty za darmo. W takim przypadku firma dociera ze swoją reklamą do tablic na wielu profilach, a jej strona ma tysiące fanów. Tylko, czy to jest opłacalne? Na tablicy każdego użytkownika Facebooku czy Twittera co chwila pojawia się nowa wiadomość. Czy są one czytane? Jest ich tak dużo, że z dużym prawdopodobieństwem można prognozować, że większość tych informacji nigdy nie dociera do adresata ... kolejne informacje na tablicy przesuwają się, jak klatki filmowe. Reklama, która na tablicy była na samej górze rano, już wieczorem może być w ogóle nie widoczna.

Internet ciągle się zmienia. Pojawiają się nowe możliwości i nowe mody. Media społecznościowe nie zastąpią telefonu i kontaktu osobistego z klientem. Prognozuję, że zachłyśnięcie się Facebookiem czy Twitterem zacznie słabnąć. Gdzie dzisiaj jest NK? Zdobywanie realnych lajków i komentarzy już obecnie nie jest takie proste. W social media założono miliony profili. Większość z nich odwiedzana jest tylko przez samych właścicieli i przypadkowe osoby. To nie jest nic przyjemnego, gdy na naszym profilu jest głucho i cicho. Po co komu taki profil? Dla marketingowców to nie jest dobra informacja.

Jaka przyszłość czeka media społecznościowe? 

Czy social media pękną jak bańka mydlana?

12 komentarze:

  1. Social Media mają się bardzo dobrze i jeszcze długo tak będzie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko co oznacza słowo "długo" w Internecie? Dwa lata, czy pięć? Niektóre social media już zaprzestały działalności, jak Grono.net, a wiele powoli jest marginalizowanych.

      Bardzo bym był ciekaw opinii osób, które odniosły jakikolwiek sukces komercyjny przy pomocy social media. Jednak wątpię, aby ktokolwiek taki znalazł się, przynajmniej w Polsce.

      Usuń
  2. O pęknięciu tej bańki to raczej bym nie mówił. Po prostu jest to już niemożliwe. Pytanie tylko, czy polskie firmy potrafią coś zarobić dzięki takim działaniom.

    Ja myślę, że nie chodzi tutaj o to, by coś sprzedać dzięki FB czy innym tego typu mediom. Chodzi raczej o to, by ludzie pamiętali o danej marce. Tak samo jak np. Coca-Cola, która nie potrzebuje reklamy, a mimo wszystko one się ukazują w mediach.

    Dlatego też myślę, że chodzi jedynie o to, by dana marka pozostała w pamięci odbiorców.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Internecie wszystko jest możliwe. Kto pozostał na rynku i dzisiaj dalej coś znaczy, z tych, co rozdawali w Internecie karty w 2000 roku? Google ... ale to już nie to samo, co wtedy. Kto się nie zmienił tego już nie ma w Internecie.

      Usuń
  3. Czy blogi i portale społecznościowe pomagają w sprzedaży?

    OdpowiedzUsuń
  4. Jakoś nie byłabym ku temu pewna, że Facebook pęka jak bańka. Oczywiście miał swoje gorsze chwile, ale moim zdaniem nieźle się nadal trzyma. W szczególności jeśli chodzi o reklamy Facebook https://fabrykamarketingu.pl/reklama-na-facebooku to muszę powiedzieć, że są one bardzo skuteczne. No oczywiście jeśli zostaną przygotowane i są prowadzone przez profesjonalistów.

    OdpowiedzUsuń
  5. Moim zdaniem social media właśnie będą się stale rozwijać, gdyż ludzie się do tego przyzwyczaili. W końcu chodzi o to, że zbyt wiele firm korzysta z tych kanałów reklamowych. Ja również tam jestem i dzięki http://tearsofjoy.pl/ moja firma jest kreowana naprawdę fantastycznie. Nieszablonowe podejście do marketingu działa cuda :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jakby nie patrzeć, to właściwie promocja naszej witryny www jest bardzo ważna. Na przestrzeni ostatnich dni dobrze to ostało opisane na http://www.poradniki24h.pl/4263/co-to-jest-seo-pozycjonowanie-i-dlaczego-jest-to-wazne-dla-twojej-firmy/ i taka jest prawda w momencie pozycjonowania stron. Na początku trzeba poznać czym w ogóle jest to optymalizowanie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Pozycjonowanie stron internetowych działa, jeżeli woli się zwiększyć ruch strony w Google. Dzięki dobrym działaniom, strona pokazuje się jako jedna z pierwszych efektów wyszukiwania Google. Profesjonalnie to napisali w https://www.finanseosobiste.pl/artykuly/pozycjonowanie-stron-www-4-korzysci-ktore-powinienes-znac.html gdzie wysoka pozycja w skutkach wyszukiwania przekłada się bezpośrednio na liczniejsze odwiedziny na stronie oraz wzmożenie widoczności na stronie bez względu na to, jakie treści się na niej znajdują.

    OdpowiedzUsuń
  8. Uważam, że social media to skuteczny sposób na zdobywanie klientów i budowanie wizerunku marki w Internecie. Media społecznościowe to kanał komunikacji między marką a klientem. Ważne jest odpowiednie nadzorowanie marki w social media. Monitoring marki pozwoli dotrzeć do wzmianek o firmie, dzięki czemu możemy uzyskać mnóstwo pożytecznych informacji i wykorzystać je do optymalizacji strategii czy dopasowania oferty.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo ciekawie napisane. Super wpis. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń

zapraszam do komentowania i wyrażania własnych opinii